Holiday Inn Resort Aruba - Beach Resort & Casino
- Aruba
- Aruba
- Palm Beach
Aruba, ook wel het ‘One Happy Island’ genoemd, trok in 2016 ruim 2 procent meer Nederlandse toeristen dan het jaar ervoor. Juli, november en december bleken voor de reizigers de populairste maanden te zijn om het eiland te bezoeken. Ook keren de vakantievierende Nederlanders graag meerdere malen terug naar de zonzekere bestemming. Daarnaast verblijven, van alle nationaliteiten, de Nederlanders gemiddeld het langst op het eiland, met een gemiddelde van 12 nachten.
‘Verschillende resorts, hotels, duikscholen investeren momenteel flink in hun faciliteiten. Er is sinds deze winter ook een eerste internationale keten gevestigd: Courtyard by Marriott Bonaire’, vertelt Roger Davids, regiomanager Europa bij Verkeersbureau Bonaire. ‘Er worden twee grotere resort opgeleverd dit jaar: Delfins Beach Resort en Europarcs Resort Bonaire. Kortom: er wordt enorm aan de weg getimmerd door de ondernemers op het eiland.’ Er wordt gesproken van ‘dubbele’ groeicijfers in toerisme: ‘We zien een groei in het aantal mensen dat Bonaire bezoekt vanuit Europa, wederom in ‘double digits’, maar we kunnen helaas geen statistieken overleggen’, aldus Davids. Steeds meer mensen komen ook naar Bonaire om ‘actief te onthaasten’, vertelt de regiomanager. ‘Dat kan door te duiken en te snorkelen, maar ook door te gaan windsurfen en kitesurfen. Zo is er sinds dit jaar bijvoorbeeld een nieuwe accommodatie geheel gericht op de wind en kitesurfers, het viersterren Windhoek Resort.’
Ook op Curaçao neemt het actieve vakantievieren toe. ‘Zon, zee en strand blijft een belangrijke pijler voor Curaçao, maar we merken nu dat mensen ook wat anders willen ervaren en dat ze ook lekker op stap gaan om te ontdekken wat Curaçao nog meer te bieden heeft. Een actieve vakantie op Curaçao komt steeds vaker voor’, meldt Mies Hofman van CTBE. Het aantal Nederlanders dat het eiland bezocht in 2016 groeide met 3 procent. Hofman: ‘Het gaat goed met de bestemming. Wij zijn blij met de groei in Nederland en Duitsland, maar we willen ook in de andere markten verder groeien. Hierbij is het belangrijk om Nederlandse markt stabiel te houden.’ Op het eiland wordt de wijk Pietermaai steeds populairder onder toeristen. ‘Pietermaai is upcoming, we zien een ontwikkeling in de stad. Waar er daarvoor een focus lag bij de stranden, komen mensen nu meer richting de stad. Het helpt ook dat er in Pietermaai veel te beleven valt, van restaurants, cocktailbars, jazzbars tot een traditionele barbershop met een twist.’